Föreningsstämma och Rekommendationer 2019
Föreningsstämma 2019
Vid RKR:s föreningsstämma den 26 april omvaldes Nicolas Prigorowsky (ordf.), Niclas Johansson (v.ordf.), Klara Cederlund, Eva Ohlin, Stefan Pärlhem och Karin Selander som styrelseledamöter. Ny styrelseledamot är Elisabeth Eklund, redovisningschef Malmö stad. Elisabeth ersätter Jan-Åke Troedsson som efter 8 år slutar i styrelsen. RKR riktar ett stort tack till Jan-Åke för hans insatser och hälsar samtidigt Elisabeth välkommen som ny ledamot.
Bakgrund – Rekommendationer 2019
Med anledning av den nya kommunala redovisningslagen lag (2018:597) om kommunal bokföring och redovisning som tillämpas från och med räkenskapsår 2019 har Rådet för kommunal redovisning (RKR) gjort en översyn av samtliga rekommendationer.
Översynen har till stor del handlat om att anpassa rekommendationerna till den nya lagen, men det har även gjorts vissa tillägg och förtydliganden. I de fall en fråga tidigare har normerats i flera olika rekommendationer har dessa nu samlats i en gemensam ny rekommendation. Rekommendationerna har också kompletterats med exempel på notupplysningar och genomgått en språklig översyn. I ett första skede finns inte några praktiska exempel med som bilagor till rekommendationerna. Dessa kommer att kompletteras löpande. En sammanställning av nya och gamla rekommendationer finns i bilaga 1.
Styrelsen har beslutat om 14 rekommendationer som ska tillämpas från 2019. Expertgrupp och styrelse arbetar f.n. med förslag till rekommendationer om Drift- och investeringsredovisning samt Förvaltningsberättelse. Dessa kommer att remissbehandlas under våren 2019. Vidare har RKR för avsikt att under året publicera en rekommendation om Pensioner samt en rekommendation om Övriga upplysningar som ska lämnas i not. De nya rekommendationerna samt utkasten finns publicerade på RKR:s webbplats. En tryckt samlingsvolym kommer att tas fram och distribueras under senare delen av hösten 2019.
I detta nyhetsbrev informerar vi om de väsentligaste förändringarna och förtydligandena som gjorts i de nya rekommendationerna. Informationen är kort, så för att få en heltäckande bild av vilken normering som gäller inom olika områden, från och med räkenskapsåret 2019, behöver man ta del av hela informationen i respektive rekommendation.
Lag om kommunal bokföring och redovisning (LKBR)
LKBR är mer omfattande än tidigare lag om kommunal redovisning. Följande motiv till detta anger regeringen i propositionen:
- ”I syfte att förbättra efterlevnaden är det enligt regeringens mening viktigt att skapa en tydligare ram för den kommunala redovisningen, vilket åstadkoms genom den föreslagna lagen om kommunal bokföring och redovisning. Den föreslagna lagen har fler bestämmelser, bl.a. i frågor där vägledning tidigare endast kunnat sökas i de rekommendationer som RKR givit ut.”
- ”Sammantaget anser regeringen att en bättre struktur och utökad vägledning på området bör leda till en förbättrad efterlevnad. Utvecklingen vad gäller efterlevnaden av lag och kompletterande normgivning måste dock även fortsättningsvis följas.”
Bland annat har krav på rättvisande bild (4 kap 3§ LKBR) samt andra grundläggande redovisningsprinciper införts i lagen (4 kap 4§ LKBR):
- Fortlevnadsprincipen
- Konsekvensprincipen
- Försiktighetsprincipen
- Periodiseringsprincipen
- Principen om post för postvärdering
- Kvittningsförbud
- Kontinuitetsprincipen
- Kongruensprincipen
Det bör noteras att matchningsprincipen inte lyfts fram som en grundläggande redovisningsprincip i den nya lagen vilket delvis kan komma att påverka den normgivning och praxis som följer av den nya lagen.
Rekommendationer
RKR R1 Bokföring och arkivering
Denna rekommendation är en uppdatering av tidigare rekommendation nummer 23 Bestämmelser om löpande bokföring etc.
Förändringar och förtydliganden
- Inbetalningar via Swish likställs med betalning genom betalkort eller kontokort.
- Ett anläggningsregister ska uppdateras senast i samband med årsbokslut.
- Riktlinjer som tas fram för att beskriva hur man tillämpar en rekommendation, tex hur man jobbar med omprövning av nyttjandeperioder utgör räkenskapsinformation.
- En anpassning har gjorts till de nya reglerna för arkivering av räkenskapsinformation.
RKR R2 Intäkter
Rekommendationen är en sammanslagning av tidigare rekommendationer avseende Redovisning av skatteintäkter (4.2) och Intäkter från avgifter, bidrag och försäljningar (18.1) samt informationen kring Redovisning av statsbidrag. Förutom en anpassning till den nya lagen har även normeringen ändrats inom vissa områden.
Förändringar och förtydliganden
- Redovisning av EU- och statsbidrag har ändrats i jämförelse med RKR:s information från 2010. Dessa ska redovisas enligt det aktuella bidragets villkor eller restriktioner. Det anges även i vilka fall periodisering ska ske och som stöd för redovisningen finns en bilaga i form av ett beslutsträd.
- Ett nytt begrepp i form av kostnadsersättningar införs. De utgör ersättningar för kostnader som kommunen har med anledning av en statligt beslutad skyldighet att utföra eller tillhandahålla något.
- Det tydliggörs att gåvor ska intäktsredovisas via resultaträkningen utifrån samma kriterier som övriga intäkter.
- I denna rekommendation normeras även redovisning av avgifter eller bidrag till en investering (investeringsbidrag). Det tydliggörs att endast offentliga investeringsbidrag och avgifter, dvs. en inbetalning där det finns en motpart och en förpliktelse (t.ex. VA-anslutningsavgifter).
- Utdelning ska redovisas först när beslut om utdelning har fattats på bolagsstämman vilket innebär att anteciperad utdelning inte längre kan redovisas.
- Frågan om hur olika intäkter ska klassificeras klargörs också.
RKR R3 Immateriella tillgångar
Denna rekommendation är en uppdatering av tidigare rekommendation avseende Redovisning av immateriella tillgångar (12.1). Det har även gjorts vissa tillägg och förtydliganden.
Förändringar och förtydliganden
- Det tydliggörs genom exempel vilka utgifter som inte får tas upp som immateriell anläggningstillgång, det gäller t.ex. översikts- och detaljplaner samt utbildning.
- Bedömningar kring väsentligt värde och krav på upplysningar om vilken beloppsgräns som tillämpats.
- Mer utförlig beskrivning kring principer för avskrivning.
- När det gäller upplysningar i noter samt hantering av utrangeringar och avyttringar har en anpassning gjorts till rekommendation om materiella anläggningstillgångar.
RKR R4 Materiella tillgångar
Rekommendationen är en sammanslagning av tidigare rekommendationer avseende Materiella anläggningstillgångar (11.4) samt Redovisning av lånekostnader (15.1). Även RKR:s information om Korttidsinventarier och inventarier av mindre värde har arbetats in i rekommendationen. Förutom en anpassning till den nya lagen har även normeringen ändrats inom vissa områden.
Förändringar och förtydliganden
- Förtydligande och kompletterande normgivning om vad som utgör anskaffningsvärde för tillverkade tillgångar:
o Att de ska vara direkt hänförliga samt bidra till framtida värde och/eller servicepotential
o Att onormala utgifter inte ska ingå i tillgångens anskaffningsvärde
o Principer för aktivering av lön för egen personal – endast löneutgift för nedlagd tid med tidredovisning som grund
o Principer för aktivering vid användning av egna maskiner – direkta kostnader och skälig del av avskrivningar
- Ränteutgifter bör normalt inte ingå i anskaffningsvärdet.
- Förtydligande kring utgifter som inte ska ingå i anskaffningsvärdet – t.ex. utbildning, hyra av moduler/baracker samt rivning, sanering eller utrangering.
- Förtydligande kring definitionen av korttidsinventarier och inventarier av mindre värde – naturligt samband och led i en större investering.
- Kompletterande normgivning kring bestämd mängd och fast värde samt krav på notupplysningar i detta fall.
- Stöd för att lämna upplysningar om bedömd genomsnittlig nyttjandeperiod som följer av kravet i LKBR.
OBS! Tillgångar som inte förväntas minskas i värde eller successivt förbrukas ska inte vara föremål för avskrivning. Detta kan gälla exempelvis gälla viss konst men även förädlad mark som exempelvis vägbank och liknande komponenter.
RKR R5 Leasing
Denna rekommendation är en uppdatering av tidigare rekommendation avseende Redovisning av hyres-/leasingavtal (13.2).
Förändringar och förtydliganden
- Tidigare undantagsregler om när man kan klassificera ett avtal som operationellt, dvs avtal med en löptid om högst tre år samt obetydligt värde, har ersatts med en princip om mindre värde och korttidsinventarier. Detta utifrån de principer som framkommer i rekommendationen kring materiella anläggningstillgångar. Principen anger att avtal som uppfyller kriterierna för korttidsinventarier eller mindre värde ska redovisas som operationellt avtal.
- Kravet på upplysningar om sale-and-leasebackavtal har utökats med försäljningspris, avtalslängd samt huvudsakliga villkor.
RKR R6 Nedskrivningar
Rekommendationen är en uppdatering av tidigare rekommendation avseende Nedskrivningar (19). Inga tillkommande eller förändrade principer har införts i jämförelse med tidigare rekommendation.
RKR R7 Finansiella tillgångar och finansiella skulder
Denna rekommendation är en uppdatering av tidigare rekommendation avseende Redovisning av finansiella tillgångar och finansiella skulder (20). En anpassning har gjorts utifrån de nya reglerna om redovisning till verkligt värde på vissa finansiella instrument samt ändrade principer för värdering av fordringar och skulder i utländsk valuta.
Förändringar och förtydliganden
- I tidigare rekommendation har köp eller försäljning fått redovisas antingen per affärsdag eller per likviddag. I den nya rekommendationen återfinns endast alternativet att redovisa per affärsdag. Detta är en anpassning till de principer som gäller för redovisning i staten.
- Tillkommande princip för värdering vid första redovisningstillfället av transaktionsutgifter hänförliga till instrument som ska värderas till verkligt värde – transaktionsutgifter ska redovisas som kostnad när de uppkommer.
- Nytt avsnitt med anledning av finansiella instrument som ska värderas till verkligt värde – värdering efter första redovisningstillfället.
- Som en konsekvens av övergången till principen om värdering till verkligt värde tas principen om kollektiv värdering av finansiella omsättningstillgångar bort (portföljvärdering)
- Möjligheten till uppskrivning av finansiella anläggningstillgångar är borttagen ur LKBR och tidigare uppskrivningar behöver därför återläggas
- Omräkning av fordringar och skulder i utländsk valuta ska göras enligt växelkursen på balansdagen till den valutakurs som publiceras på Riksbankens webbplats (medelvärde av olika bankers köp- och säljkurser).
- Nya upplysningskrav med anledning av principen om värdering till verkligt värde. Vissa tidigare upplysningskrav har flyttats från denna rekommendation och avsikten är att de istället ska finnas med i rekommendationen om förvaltningsberättelsen.
RKR R8 Säkringsredovisning
Rekommendationen är en uppdatering av tidigare rekommendation avseende Redovisning av derivat och säkringsredovisning (21). En anpassning har gjorts utifrån de nya kraven på redovisning till verkligt värde på vissa finansiella instrument.
Förändringar och förtydliganden
- Derivat som innehas för att säkra riskexponeringar kopplade till finansiella instrument som innehas för att generera avkastning eller värdestegring ska värderas till verkligt värde.
- Nya upplysningskrav har tillkommit med anledning av principen om värdering till verkligt värde.
RKR R9 Avsättningar och ansvarsförbindelser
Denna rekommendation är en uppdatering av tidigare rekommendation avseende Avsättningar och ansvarsförbindelser (10.2).
Förändringar och förtydliganden
- Avseende framtida händelser tydliggörs att effekten av ny lagstiftning beaktas först när den nya lagen antagits.
RKR R10 Pensioner (planeras att ges ut under 2019)
Avsikten är att rekommendationen ska omfatta tidigare rekommendation avseende Särskild avtalspension och visstidspension (2.2), Upplysning om pensionsmedel och pensionsförpliktelser (7.1) samt Värdering av och upplysningar om pensionsförpliktelser (17.2).
RKR R11 Extraordinära och jämförelsestörande poster
Denna rekommendation är en uppdatering av tidigare rekommendation avseende Redovisning av extraordinära poster och upplysningar för jämförelseändamål (3.1). Inga tillkommande eller förändrade principer har införts i jämförelse med tidigare rekommendation.
RKR R12 Byte av redovisningsprinciper, ändringar i uppskattningar och bedömningar samt rättelse av fel
Rekommendationen är en uppdatering av tidigare rekommendation avseende Byte av redovisningsprinciper, ändringar i uppskattningar och bedömningar samt rättelse av fel (14.1). En mer ingående förklaring lämnas i den nya rekommendationen om vad som utgör ett fel som kan ligga till grund för rättelser.
Kommentar
Byte av redovisningsprincip kan i princip bara ske med stöd av ny lagstiftning eller ny normgivning. Utgångspunkten är att byte av redovisningsprincip sker det år bestämmelsen träder i kraft. Om bytet sker vid ett senare tillfälle handlar det snarare om rättelse av fel.
Exempel på områden där byte av redovisningsprincip kan bli aktuellt till följd av den nya redovisningslagen är:
- Övergång till värdering av vissa finansiella instrument till verkligt värde
- Återföring av uppskrivning av finansiella anläggningstillgångar
- Redovisning av gatukostnadsersättningar och investeringsbidrag (bidrag som inte är offentliga bidrag)
- Redovisning av utdelning i de fall man tidigare har redovisat anteciperad utdelning
Exempel på andra områden där byte av redovisningsprincip eller rättelse av fel kan vara aktuellt är:
- Avsättningar som inte uppfyller kriterierna för avsättning
- Tidigare gjorda nedskrivningar som inte uppfyller kriterierna för nedskrivning
- Ändrad bedömning av nyttjandeperiod för anläggningstillgångar
o Bedömning av restvärden
o Komponentindelning
I de fall ändring sker behöver jämförelseuppgifter i årsredovisning och delårsrapport omräknas med tillämpning av den nya redovisningsprincipen. Om omräkning inte sker, ska information om skälen till detta lämnas. Justeringar mot eget kapital kan med fördel redovisas på eget underkonto, se vidare Kommun-Bas 19.
I samband med övergången aktualiseras frågan om byte av redovisningsprincip i några fall. Hur dessa ska hanteras i redovisningen för 2019 beskrivs närmare i en särskild information från RKR, ” Fastställande av ingångsbalansräkning och andra jämförelsetal 2019 i samband med övergång till rapportering enligt lag (2018:597) om kommunal bokföring och redovisning – vägledning och exempel”. Informationen finns på www.rkr.se.
RKR R13 Kassaflödesanalys
Denna rekommendation är en uppdatering av tidigare rekommendation avseende Redovisning av kassaflöden (16.2). Den nya rekommendationen är en i grunden omarbetad version. Grundprincipen kring de olika sektorerna kvarstår, men i övrigt görs en mer utförlig beskrivning av innehållet i de olika sektorerna och hantering av vissa enskilda poster. En annan förändring är krav på jämförelsetal samt att det lämnas förslag på uppställningsform både för direkt- och indirekt metod.
RKR R14 Drift- och investeringsredovisning
Utkastet till rekommendation är ute på remiss och finns på www.rkr.se.
Synpunkter och förslag kan mailas till RKRremiss@gmail.com fram t.o.m. den 10 juni 2019. Skicka gärna ert remissyttrande i Word-format.
RKR R15 Förvaltningsberättelse
Utkastet till rekommendation är ute på remiss och finns på www.rkr.se.
Synpunkter och förslag kan mailas till RKRremiss@gmail.com fram t.o.m. den 10 juni 2019. Skicka gärna ert remissyttrande i Word-format.
RKR R16 Sammanställda räkenskaper
Rekommendationen är en uppdatering av tidigare rekommendation avseende Sammanställd redovisning (8.2). Rekommendationen har uppdaterats och är mindre omfattande med avseende på normering eftersom LKBR innehåller definitioner av koncernföretag och koncern, krav på noter och upplysningar samt innehåll i de sammanställda räkenskaperna och metod för konsolidering, vilket reglerades i tidigare rekommendation.
Förändringar och förtydliganden
- LKBR ger möjlighet att använda kapitalandelsmetoden vid konsolidering om det finns särskilda skäl och är förenligt med kraven på att årsredovisningen ska ge en rättvisande bild. Rekommendationen normerar vad som kan betraktas som särskilda skäl i detta avseende.
- Inom RKR pågår ett arbete med att ta fram en rekommendation för förvaltningsberättelsen utifrån LKBR:s regler. Avsikten är att i rekommendationen om förvaltningsberättelse tydliggöra vilken information som ska ingå med avseende på den kommunala koncernen.
RKR R17 Delårsrapport
Denna rekommendation är en uppdatering av tidigare rekommendation avseende Delårsrapport (17). Rekommendationen har uppdaterats utifrån LKBR och dess förarbeten. Rekommendationen är mindre omfattande än tidigare eftersom LKBR reglerar innehållet i en delårsrapport samt vilka jämförelsetal som ska finnas med.
Förändringar och förtydliganden
- Rekommendationen anger att en samlad, men översiktlig, beskrivning av kommunens drift- och investeringsverksamhet ska ingå i delårsrapporten.
- I tidigare rekommendation angavs gränsvärden för när sammanställda räkenskaper skulle upprättas i delårsrapporten. Den nya rekommendationen anger att det är upp till varje kommun att avgöra om de kommunala koncernföretagen ska omfattas av delårsrapporten. Rekommendationen betonar dock att det är viktigt att beakta om sammanställda räkenskaper krävs för att möjliggöra en relevant och tillräcklig grund för utvärdering av god ekonomisk hushållning utifrån kraven för kommunen och för verksamhet som bedrivs genom andra juridiska personer.
RKR R18 Övriga upplysningar som ska lämnas i not
Styrelsen behandlar f.n. ett utkast till rekommendation som normerar:
- Upplysning om särredovisning
- Upplysning om kostnader för räkenskapsrevision
Bilaga 1 – Nya och tidigare rekommendationer
De rekommendationer som gäller från och med räkenskapsår 2019 är:
Ny rekommendation | Tidigare rekommendationer |
RKR R1 Bokföring och arkivering | 23 Bestämmelser om löpande bokföring etc |
RKR R2 Intäkter | 4.2 Redovisning av skatteintäkter18.1 Intäkter från avgifter, bidrag och försäljningar |
RKR R3 Immateriella tillgångar | 12.1 Redovisning av immateriella tillgångar |
RKR R4 Materiella anläggningstillgångar | 11.4 Materiella anläggningstillgångar15.1 Redovisning av lånekostnader |
RKR R5 Leasing | 13.2 Redovisning av hyres-/leasingavtal |
RKR R6 Nedskrivningar | 19 Nedskrivningar |
RKR R7 Finansiella tillgångar och finansiella skulder | 20 Redovisning av finansiella tillgångar och finansiella skulder |
RKR R8 Säkringsredovisning och derivat | 21 Redovisning av derivat och säkringsredovisning |
RKR R9 Avsättningar och ansvarsförbindelser | 10.2 Avsättningar och ansvarsförbindelser |
RKR R10 Pensioner | 2.2 Särskild avtalspension och visstidspension7.1 Upplysning om pensionsmedel och pensionsförpliktelser
17.2 Värdering av och upplysningar om pensionsförpliktelser |
RKR R11 Extraordinära och jämförelsestörande poster | 3.1 Redovisning av extraordinära poster och upplysningar för jämförelseändamål |
RKR R12 Byte av redovisnings-principer, ändringar i uppskattningar och bedömningar samt rättelse av fel | 14.1 Byte av redovisningsprinciper, ändringar i uppskattningar och bedömningar samt rättelse av fel |
RKR R13 Kassaflödesanalys | 16.2 Redovisning av kassaflöden |
RKR R14 Drifts- och investeringsredovisning | NY –Remissbehandlas 2019 |
RKR R15 Förvaltningsberättelse | NY –Remissbehandlas 2019 |
RKR R16 Sammanställda räkenskaper | 8.2 Sammanställd redovisning |
RKR R17 Delårsrapport | 22 Delårsrapport |
RKR R18 Övriga upplysningar som ska lämnas i not | NY |
UTGÅR | 6.2 Redovisning av bidrag till infrastrukturella investeringar |