Så har ännu ett år hunnit gå. Under 2010 har Rådet för kommunal redovisning (RKR) uppdaterat en rekommendation, publicerat en ny information. Dessutom har en ny idéskrift om utformning av tilläggsupplysningar givits ut. Vi har också hunnit med att genomföra ett 10-tal dialogmöten under hösten, där vi haft möjlighet att diskutera och få feedback på vårt arbete från ekonomer och revisorer. Från RKR:s perspektiv har dessa dialogmöten varit mycket givande, varför vi planerar att även framgent använda denna form för att skapa dialog och samla in synpunkter. Förutom dialogmötena har RKR under året deltagit på SKL:s bokslutsdagar samt medverkat vid KOMEK mässan i Malmö.
Ny normering
Rekommendationen om Redovisning av kassaflöden (16.2) har uppdaterats som en följd av förändrad lagstiftning. Förändringen i förhållande till tidigare rekommendation innebär i korthet att förutom sektorerna löpande verksamhet, investeringsverksamhet och finansieringsverksamhet ska, i förekommande fall, utbetalningar av bidrag till statlig infrastruktur specificeras på särskild rad och under egen rubrik. I bilaga till rekommendationen finns exempel på hur kassaflödesrapporten kan utformas.
Information om Redovisning av medfinansiering av statlig infrastruktur då avtalet innehåller klausul om indexreglering av det avtalade bidragsbeloppet, är ny och innehåller vägledning om hur beslutad och avtalad medfinansiering, som ännu ej utbetalats, ska redovisas då avtalet innehåller indexklausul. I korthet innebär vägledningen att om kommunen eller landstinget väljer att redovisa bidraget i balansräkningen bör det aktiverade beloppet värderas till bidragets nuvärde och en motsvarande avsättning görs initialt på passivsidan. Om avtalet innehåller klausuler om indexreglering bör avsättningen räknas upp under löptiden. Detta ska leda till att den redovisade avsättningen vid utbetalningstillfället kommer att uppgå till den faktiska betalningens värde. Uppräkningen bör löpande redovisas som en finansiell kostnad i resultaträkningen, i enlighet med rekommendation 10.1 Avsättningar och ansvarsförbindelser.
I bokslutet för 2010 gäller också rekommendation 18 Intäkter från avgifter, bidrag och försäljningar. Den grundläggande principen är periodisering och bruttoredovisning, vilket bl.a innebär att anläggnings/anslutningsavgifter och gatukostnadsersättningar ska periodiseras. Detta sker genom att inkomsten initialt redovisas som en skuld på balansräkningen och sedan successivt intäktsförs i takt med att investeringsobjekten skrivs av över sina respektive nyttjandeperioder. Det belopp varmed gatukostnadsersättningar initialt skuldbokförs, beräknas i enlighet med Plan och bygglagen (2010:900) 6 kap. 27 §.
Vad gäller frågan om anslutningsavgifter har Bokföringsnämnden nyligen givit ett yttrande som kan ge ytterligare vägledning:
http://www.bfn.se/skrivelser/domstolsyttranden/yttrande-anslutningsavgifter.pdf
Yttranden från RKR angående redovisning av konjunkturstöd och värdering av pensionsförpliktelser
Enligt RKR är det inte förenligt med god redovisningssed att periodisera det tillfälliga konjunkturstödet. Av proposition 2009/10:1 framgår det tydligt att bidraget var avsett som en förstärkning av sektorns intäkter för 2010. Då inkomsten ej är beroende av några direkt hänförbara utgifter/kostnader är matchningsprincipen inte tillämpbar för den aktuella ekonomiska händelsen och de grundläggande kriterierna för skuld är följaktligen inte uppfyllda (jfr definition av skuld i RKR 10.1). Däremot uppfylls samtliga grundläggande kriterier (jfr RKR 18) för att redovisa inkomsten som en intäkt.
Enligt RKR är det inte förenligt med god redovisningssed att med hänvisning till försiktighetsprincipen avvika från RKR 17. Att samtliga kommuner och landsting utgår från samma grund vid värdering av pensionsåtaganden är en viktig förutsättning för att skapa jämförbarhet mellan olika kommuner/landsting. Enligt RKR:s uppfattning bygger RIPS 07 på antaganden som fångar upp de långsiktiga förändringarna av den kommunala sektorns pensionsåtaganden. Om de försäkringstekniska antagandena, som RIPS 07 bygger på, varaktigt skulle förändras, utgår RKR från att RIPS 07 kommer att anpassas till dessa nya förutsättningar. RKR kan i dagsläget inte se att det finns någon annan enhetlig beräkningsmetod som bättre skulle återspegla den kommunala sektorns pensionsåtaganden.
De fullständiga yttrandena kommer inom kort att publiceras på RKR:s hemsida.
Idéskrift om utformning av tilläggsupplysningar
Vad är på gång i den närmaste framtiden?
Expertgruppen har under hösten arbetat med att uppdatera och revidera rekommendation 10.1 Avsättningar och ansvarsförbindelser. Förslaget som innebär att avsättning endast får göras för legala förpliktelser kommer att remissbehandlas under våren.
En ny samlingsvolym med rekommendationer och informationer tom 2010 kommer att ges ut och distribueras under februari.
Styrelsen har utsett Annika Hjertkvist Nilsson, redovisningschef vid Landstinget i Östergötland, till ny ledamot i expertgruppen. Annika kommer att ersätta Jörg Bassek som slutar i expertgruppen med anledning av nytt arbete. Vi vill här passa på att tacka Jörg för ett mycket gott och givande samarbete och samtidigt hälsa Annika välkommen som ny ledamot.
God fortsättning på det nya året
Anders Haglund, expertgruppens ordförande
Torbjörn Tagesson, kanslichef