Ny redovisningslagstiftning dröjer
Så har ännu ett år hunnit gå och det är dags att börja arbeta med bokslut och årsredovisning för 2016. Den stora frågan för RKR har under året varit att analysera konsekvenserna för normeringen utifrån det förslag till ny kommunal redovisningslag som presenterades i SOU 2016:24 En ändamålsenlig kommunal redovisning. När regeringen nu presenterat sin propositionsförteckning för våren 2017, kan vi konstatera att förslaget om en ny kommunal redovisningslag inte finns med i förteckningen. Detta innebär att en ny lag om kommunal redovisning inte kommer att införas från och med 2018. Läs mer på:
http://www.regeringen.se/informationsmaterial/2017/01/propositionsforteckningen-varen-2017/
Nya informationer
Då en ny redovisningslag är nära förestående, har RKR medvetet försökt undvika att ge ut nya rekommendationer under det gånga året. Två nya informationer har emellertid givits ut under året. En information som behandlar hur erhållna elcertifikat ska klassificeras och redovisas samt en information om redovisning av rivnings- och saneringsutgifter.
De nya informationerna finns att ladda ned från vår hemsida:
https://www.rkr.se/wp-content/uploads/2014/03/INFORMATION-elcertifikat.pdf
https://www.rkr.se/wp-content/uploads/2014/03/INFORMATION-Rivnings-och-saneringsutgifter.docx.pdf
Flyktingbidrag, byggbonus och RIPS
Med anledning av det statsbidrag som gav som tillfälligt stöd till kommuner och landsting för att hantera den rådande flyktingsituationen i december 2015, gav RKR ut ett särskilt yttrande. Vi vill inför bokslutet 2016 påminna om att den del av detta bidrag som inte intäktsfördes 2015 ska intäktsföras 2016 samt att bidragets storlek samt hur periodiseringen har skett ska framgå av not till resultaträkningen. Någon möjlighet att periodisera och intäktsföra detta bidrag över en längre tidshorisont finns inte!
En annan frekvent fråga är hur den byggbonus som Boverket betalade ut i december 2016 ska redovisas. Eftersom villkoren för att erhålla statsbidraget är uppfyllda under 2016, ska bidraget också intäktsredovisas i sin helhet 2016.
SKL har under hösten gjort en översyn av RIPS. Vid detta bokslut gäller emellertid fortfarande den tidigare versionen av RIPS 07. Den nya RIPS 17 kommer tidigast att gälla från och med verksamhetsåret 2017. RKR kommer att återkomma i frågan under våren.
Redovisning av kapitalförsäkringar för politikerpensioner
Ytterligare en redovisningsfråga som kommit upp på agendan under året rör redovisning av kapitalförsäkringar för politikerpensioner. Rådet för kommunal redovisnings expertgrupp anser inte att det finns någon kommunal särart som innebär att det finns skäl att redovisa kapitalförsäkringar på annat sätt än i bolagssektorn. Bedömningen är därför att FARs uttalande RedU 14 är vägledande för redovisning av sådana kapitalförsäkringar även i kommuner och landsting. RedU 14 baseras på regelverket K3 som gäller för stora bolag i näringslivet.
I korta drag innebär RedU 14 att kapitalförsäkringen ska redovisas som tillgång och skuld. Det finns inget utrymme för kvittning mellan kapitalförsäkringen och pensionsåtagandet. Löneskatt ska redovisas i balansräkningen på skuldens verkliga värde. När uttag görs från kapitalförsäkringen som representerar en orealiserad värdestegring och medlen används till pensionsutbetalningar uppkommer en pensionskostnad och en realiserad intäkt. Intäkten är av finansiell karaktär medan pensionskostnaden är en verksamhetskostnad.
Expertgruppen anser att kapitalförsäkringar ska klassificeras som anläggningstillgång.
För ytterligare vägledning hänvisas till RedU 14:
Tilläggsupplysningar och redovisning av balanskravsresultat
Noter och tilläggsupplysningar behövs för att årsredovisningen som helhet ska ge en
rättvisande bild av resultat och ställning. I syfte att ge vägledning och öka följsamheten avseende de upplysningskrav som följer av lagstiftning och rekommendationer gav RKR år 2013 ut idéskriften. Utformning av tilläggsupplysningar 2013 – vägledning och exempel. Vid arbetet med årsredovisningen kan följaktligen denna skrift bidra som inspiration och checklista avseende årsredovisningens noter och tilläggsupplysningar. Skriften går att ladda ned från följande länk:
https://www.rkr.se/wp-content/uploads/2014/03/Utformning_av_tillagsupplysningar_2013_webb.pdf
Hur redovisning och beräkning av balanskravsresultatet ska göras framgår av lagstiftningen. Tidigare praxisstudier har emellertid visat att efterlevnad och utformning varierat. I oktober 2015 publicerade därför RKR en information, i syfte att ge vägledning avseende beräkning och redovisning av balanskravsresultatet. Informationen finns att ladda ned på länken nedan:
https://www.rkr.se/wp-content/uploads/2014/03/INFORMATION-balanskravsresultat.pdf
Nya ledamöter i expertgruppen
Pär Falkman (certifierad kommunal revisor och redovisningsexpert vid KPMG), Sara Fornelius (redovisningsexpert PwC) samt Carola Nilsson (Redovisningschef Ystad kommun) har fr.o.m. årsskiftet utsetts till nya ledamöter i RKR:s expertgrupp. Pär, Sara och Carola ersätter Anders Haglund, Ingela Karlsson och Bo Ädel. Ny ordförande i expertgruppen efter Anders Haglund blir Mikael Sjölander. Ett stort tack till Ingela, Anders och Bo för era insatser genom åren.
God fortsättning på det nya året önskar vi på Rådet för kommunal redovisning.
Torbjörn Tagesson
Kanslichef