Förslag på ändringar avseende arkivering
Bakgrund
Regeringen har beslutat om en proposition med ändringar i de arkiveringsregler som återfinns i lag om kommunal bokföring och redovisning (LKBR) 3 kap. 12-15 §§. Förslaget föreslås träda i kraft den 1 juli 2024 i de fall riksdagen beslutar i enlighet med förslaget före sommaren.
Proposition 2023/24:78 Avskaffat krav på bevarande av räkenskapsinformation i original:
Effekt av föreslagna förändringar
De föreslagna lagändringarna får effekt på rekommendation RKR R1 Bokföring och arkivering samt tillhörande idéskrift. Motsvarande förändringar kommer även att göras för privat sektor, vilket medför att även Bokföringsnämnden (BFN) behöver göra uppdateringar av motsvarande vägledningar. BFN planerar att göra detta i så nära anslutning till ikraftträdandet som möjligt och har en plan på att presentera ändringarna under hösten 2024.
RKR har för avsikt att göra kommande uppdateringar i samråd med BFN och har utifrån detta samma tidplan för att presentera uppdaterad rekommendation och idéskrift, dvs hösten 2024.
Föreslagna förändringar
Det förslag som nu återfinns i propositionen innebär bland annat att en ursprunglig handling får förstöras så snart den överförts till en annan handling. Detta ställer dock vissa krav på överföringen i syfte att räkenskapsinformationen inte ska förändras eller försvinna.
Det är viktigt att påpeka att reglerna kring arkivering i LKBR är en miniminivå och att hänsyn även fortsättningsvis behöver tas till andra regelverk, som t.ex. arkivlagen.
Statsbidrag för kommunernas medverkan vid EU-val
Bakgrund
RKR har fått in frågor kring hur statsbidraget för kommunernas medverkan vid 2024 års val till Europaparlamentet ska klassificeras.
Det är Förordning (2023:883) om statsbidrag för kommunernas medverkan vid 2024 års val till Europaparlamentet som reglerar ersättningen.
RKR:s motivering och ställningstagande
Enligt nuvarande normering (RKR R2 Intäkter) avgörs klassificeringen av huruvida det finns några villkor eller ej kopplade till bidraget. Finns det villkor i form av återrapportering samt konsekvens i form av återbetalning, om villkoren inte uppfylls, då klassificeras bidraget som riktat. Finns det inga villkor som kan leda till återbetalning, då klassificeras bidraget som generellt.
Förordningen är utformad på motsvarande sätt som för kommunernas medverkan vid 2022 års val till riksdagen, region- och kommunfullmäktige.
I dessa förordningar återfinns inga villkor i enlighet med definitionen i RKR R2 Intäkter vilket medför att RKR gör samma ställningstagande som vid tidigare val, dvs att bidraget ska klassificeras som ett generellt statsbidrag i externredovisningen.
Återbetalning av premie för premiebefrielseförsäkring
Bakgrund
Under år 2024 kommer KPA Pension att återbetala ett överskott från premiebefrielseförsäkringen till de kommuner som erlagt premier under åren 2000-2022.
KPA Tjänstepensionsförsäkring drivs enligt ömsesidiga principer viket medför att eventuella överskott fördelas till kunderna utifrån deras bidrag till överskottet. Ett överskott uppkommer när premiebefrielseaffären gör positivt resultat, t.ex. när det över tid har varit lägre sjuklighet och en högre kapitalavkastning än vad som förväntades.
RKR:s motivering och ställningstagande
En av de grundläggande redovisningsprinciperna är att bruttoredovisning ska ske där varje transaktion/ekonomisk händelse redovisas var för sig. I vissa fall kan dock en senare transaktion upphäva den ekonomiska effekten av den första transaktionen, t.ex. att en återbetalning reducerar kostnaden. En förutsättning är att dessa båda kan ses som en ekonomisk händelse. Detta sker om betalning och återbetalningen sker samma år.
När återbetalningen görs senare år finns det ett avbrott i transaktionen och därigenom i den ekonomiska händelsen genom att ett årsbokslut har passerats. En återbetalningen redovisas därför som en ny ekonomisk händelse. I detta fall som en intäkt.
I enlighet med ovanstående redovisas återbetalningen av premiebefrielseförsäkringen för tidigare år som verksamhetens intäkter.